A fizetett listázás a keresőmarketing azon eszköze, amikor a keresőmotor díjazás ellenében szerepelteti az adott honlapot a találati listában. A “paid inclusion”-t fizetett listázásnak fordíthatjuk. Nem az összes kereső ad lehetőséget arra, hogy a keresőlistára pénzért kerüljünk fel.
A Google például a megvehető helyezéseket nem támogatja, mert a felhasználóinak a legrelevánsabb és legmegfelelőbb eredményeket kívánja nyújtani.
A fizetésre kétféle lehetőség áll rendelkezésre:
- fizetett hely (paid ranking): a cég azért fizet, hogy a honlapja a keresési lista elejére kerüljön
- fizetett listázás (paid inclusion): a cég azért fizet, hogy a honlap a találati eredmények között legyen.
A fizetett listázás és a fizetett bekerülés azonnal meghozza a kívánt eredményt: linkünk rögtön kiváló helyet nyer egy adott kulcsszóra. Ezzel ellentétben, a jelenleg legkedveltebb keresőoptimalizálás akár több hónapos türelmi idővel is járhat, nem azonnal kerül a honlap optimálisabb helyre. Nyilván ez azon múlik, hogy a kereső robotjait meg kell várni amíg feltérképezik az oldalt, kialakítják a linktérképet, ami a relevancia alapján figyeli az oldalunkra mutató és onnan származó linkeket.
A keresőoptimalizálásra tehát ha akarnánk sem mondhatnánk, hogy azonnali, ám még is hosszútávon ezzel járunk a legjobban!
Ám mielőtt a fizetett bekerülés előtt döntenénk, gondoljunk arra, hogy Google nem engedélyezi a fizetett bekerülést (csak a robotok indexelhetik be az adott honlapot) és nem mossa össze a “természetes” és a szponzorált találatokat. Ez a gyakorlat az ügyfeleket helyezi előre és így bizalmuk nő.